زنجیر صنعتی چیست ؟


زنجیر صنعتی چیست ؟

در هر سیستم کنترل حرکت ، جسم در نهایت برای جابجایی نوعی بار است. جزء سیستم حرکتی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند ، موتور است. اما کار به همین جا ختم نمی شود. شفت خروجی موتور باید به نحوی به هر باری که هست متصل شود. این ارتباط نهایی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از کارآمدترین راه‌ها برای اتصال به بار ، روش‌های درایو مستقیم هستند که در آن موتور مستقیما به بار متصل می‌شود. هنگامی که این امکان پذیر نیست ، روش های واسطه ای مختلفی برای اتصال موتور به بار در دسترس هستند. یکی از اینها زنجیر صنعتی بلبرینگ است. زنجیر صنعتی این مزیت را دارد که روشی نسبتا ساده و آسان برای انتقال انرژی مکانیکی است. این زنجیرها مانند یک ساختار پیوند زنجیره ای معمولی ساخته می شوند. یعنی یک سری غلتک استوانه ای شکل که با پیوندهایی به هم متصل شده اند. یک چرخ دنده چرخشی که به موتور متصل است ، زنجیر را حرکت می دهد. سپس انتهای دیگر زنجیر را می توان به قسمتی از بار متصل کرد.

 

فاکتور اصلی که طول عمر زنجیر را محدود می کند ، خوردگی و سایش و فرسودگی می باشد! با این حال ، پیروی از چند دستورالعمل ساده می تواند به افزایش طول عمر زنجیر صنعتی کمک کند. برای شروع به منظور به حداکثر رساندن عمر مفید ، زنجیر باید به درستی روغن کاری شود تا سایش به حداقل برسد. همچنین ، خوردگی می تواند اثرات سایش و فرسودگی را تسریع کند. برای مبارزه با این ، مطمئن شوید که زنجیر محافظت شده است. یک زنجیره به درستی روغن کاری شده می تواند قرار گرفتن در معرض محیط را به حداقل برساند و عمر محصول را افزایش دهد.

زنجیره صنعتی یا زنجیر غلتکی بوش نوعی درایو زنجیره ای است که بیشتر برای انتقال نیروی مکانیکی بر روی بسیاری از انواع ماشین آلات خانگی ، صنعتی و کشاورزی از جمله نوار نقاله ، ماشین های سیم کشی و لوله کشی ، ماشین های چاپ ، ماشین ها ، موتورسیکلت ها و … استفاده می شود.

 

این شامل یک سری غلتک استوانه ای کوتاه است که توسط پیوندهای جانبی به هم متصل شده اند. توسط یک چرخ دندانه دار به نام چرخ دنده هدایت می شود. این یک وسیله ساده و قابل اعتماد و کارآمد برای انتقال نیرو است.

ساختار زنجیر صنعتی چگونه می باشد ؟

دو نوع پیوند متناوب در زنجیر بلبرینگ بوش وجود دارد. نوع اول پیوندهای داخلی است که دارای دو صفحه داخلی هستند که توسط دو گلویی یا بوش به هم متصل می شوند که دو غلتک روی آنها می چرخند. پیوندهای داخلی متناوب با نوع دوم ، پیوندهای بیرونی ، متشکل از دو صفحه بیرونی هستند که توسط پین هایی که از بوش های پیوندهای داخلی عبور می کنند ، به هم متصل می شوند. زنجیر صنعتی ” بدون بوش ” از نظر عملکرد مشابه است ، هرچند در ساخت و ساز یکسان نیست. به جای بوش‌ ها یا گلوی های جداگانه که صفحات داخلی را در کنار هم نگه می‌دارند ، صفحه دارای لوله‌ای است که از سوراخ بیرون زده است که همان هدف را انجام می‌ دهد. این مزیت حذف یک مرحله از مونتاژ زنجیر را دارد.

طراحی زنجیر بلبرینگ اصطکاک را در مقایسه با طرح‌ های ساده‌ تر کاهش می‌ دهد و در نتیجه کارایی بالاتر و سایش کمتری دارد. انواع اصلی زنجیر انتقال قدرت فاقد غلتک و بوش بودند ، با هر دو صفحه داخلی و خارجی توسط پین هایی که مستقیما با دندانه های چرخ دنده تماس داشتند نگه داشته می شدند. با این حال ، این پیکربندی سایش بسیار سریع هم دندانه های چرخ‌ دنده و هم صفحاتی را که روی پین‌ ها می‌چرخانند ، نشان می‌دهد. این مشکل تا حدی با توسعه زنجیرهای بوش حل شد، با پین هایی که صفحات بیرونی را نگه می دارند که از بوش ها عبور می کنند یا گلویی هایی که صفحات داخلی را به هم متصل می کنند.

سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

روانکاری زنجیر بلبرینگ

بسیاری از زنجیرهای محرک ( به عنوان مثال در تجهیزات کارخانه یا راندن میل بادامک در داخل یک موتور احتراق داخلی ) در محیط‌ های تمیز کار می‌کنند و بنابراین سطوح فرسوده ( یعنی پین‌ ها و بوش‌ ها ) از بارش و سنگ‌ ریزه هوا در امان هستند. برخی از زنجیرهای صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که دارای حلقه های اورینگ در فضای بین صفحه پیوند بیرونی و صفحات پیوند غلتکی داخلی باشند. حلقه‌ های اورینگ به‌ عنوان راهی برای بهبود روان‌ کاری پیوندهای زنجیره‌ های انتقال نیرو ، خدماتی که برای افزایش عمر کاری آنها بسیار مهم است ، گنجانده شد. این وسایل لاستیکی مانعی را تشکیل می دهند که گریس روان کننده کارخانه را در داخل پین و نواحی سایش بوش نگه می دارد. علاوه بر این ، اورینگ های لاستیکی از ورود کثیفی و سایر آلاینده ها به داخل پیوندهای زنجیره ای جلوگیری می کنند ، جایی که چنین ذرات در غیر این صورت باعث سایش قابل توجهی می شوند.

زنجیرهای صنعتی زیادی نیز وجود دارند که قابلیت کار در شرایط کثیف را دارند و به دلایل اندازه یا عملیاتی قابل آب بندی نیستند. به عنوان مثال می توان به زنجیر روی تجهیزات مزرعه ، دوچرخه و اره های زنجیری اشاره کرد. این زنجیرها لزوما دارای نرخ سایش نسبتا بالایی خواهند بود ، به ویژه زمانی که اپراتورها آماده پذیرش اصطکاک بیشتر ، راندمان کمتر، نویز بیشتر و تعویض مکرر هستند زیرا از روانکاری و تنظیم غفلت می کنند. بسیاری از روان کننده های روغنی ، کثیفی و سایر ذرات را جذب می کنند و در نهایت یک خمیر ساینده را تشکیل می دهند که باعث سایش زنجیر می شود. این مشکل را می توان با استفاده از یک اسپری PTFE ” خشک ” که پس از اعمال یک لایه جامد تشکیل می دهد و هم ذرات و هم رطوبت را دفع می کند ، دور زد.

تنوع طراحی انواع زنجیرهای صنعتی

اگر زنجیر بلبرینگ برای کاربردهایی با میزان فرسودگی زیاد استفاده نمی شود ( مثلا اگر فقط حرکت را از یک اهرم دستی به یک محور کنترلی در یک ماشین یا یک در کشویی روی اجاق منتقل می کند ) ، می توانید از یک زنجیر صنعتی ساده استفاده نمایید. برعکس ، در جاهایی که به استحکام بیشتری اما درایو صاف یک فاصله‌ مراکز دو دنده یا پیچ متوالی کوچکتر نیاز است ، زنجیر ممکن است ” سیامی ” شود. به جای فقط دو ردیف صفحه در طرف‌های بیرونی زنجیر ، ممکن است سه ردیف (“دوبلکس”) ، چهار (“سه‌بلکس”) یا تعداد بیشتری ردیف از صفحات وجود داشته باشد که به موازات یکدیگر قرار دارند ، با بوش‌ ها و غلتک‌ ها بین هر جفت مجاور و همان تعداد ردیف دندانه که به طور موازی روی چرخ دنده ها قرار می گیرند تا مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال زنجیر تایم در موتورهای خودرو ، معمولا دارای چندین ردیف صفحات به نام رشته هستند.

 

https://green1.bloggersdelight.dk/2023/11/19/%d8%a8%d9%84%d8%a8%d8%b1%db%8c%d9%86%da%af-skf/

https://www.4yo.us/blogs/87437/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

https://paperpage.in/blogs/39705/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

https://pain-management.hellobox.co/6550213/blbryng-skf

https://www.consult-exp.com/blogs/86362/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

https://linkspreed.com/read-blog/65414

https://www.nasseej.net/blogs/99279/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

https://www.login.ps/blogs/61012/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

https://www.industrialagency.org/blogs/32212/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

https://www.gift-me.net/blogs/106575/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

https://www.diigo.com/item/note/7seqz/d4c3?k=ab2ae70c49b3f2238ff25521ed746f40

https://network-90246.mn.co/posts/45670585